Владата во Анкара е подготвена да обезбеди повеќе од 100 милиони евра за поддршка на изградбата на новата фабрика
Што мислат стратезите на Фолксваген? Тие треба да најдат место за нова фабрика, земја со ниски плати и добри можности за продажба. Унгарија и Полска брзо излегоа од листата, платите веќе се премногу високи. Романија, Србија, Бугарија и Турција останаа на краткиот список.
Во меѓувреме, овој избор се намалува: Фолксваген планира да ја изгради својата фабрика за нови автомобили во Турција. Иако изборот сеуште не е конечен, постои прелиминарна одлука за изградба на новата фабрика во Турција. Одлучувачки фактор за конечниот избор се одреден број услови, вели германскиот економски дневен весник Ханделсблат во неделното издание.
Првиот аспект е пари. Владата во Анкара е подготвена да обезбеди трицифрена сума во милиони евра за поддршка на изградбата на новата фабрика за автомобили, Ханделсблат ги цитираше од информирани извори. Омилена локација за гигантот од Волфсбург е место во западна Турција во близина на Измир. Значаен дел од планираните инвестициски трошоци од околу 1,3 милијарди евра ќе бидат покриени од владата во Анкара.
Со таква финансиска поддршка, Турција лесно може да се спротивстави на понудите од Бугарија. Владата во Софија се обидува да ја промовира земјата како место за нова фабрика. Два можни места се во конечниот избор. “Аргумент за поддршка на Бугарија, фактот дека државата е дел од Европската унија и на тој начин гарантира извесна правна сигурност”, објаснува менаџерот на “Фолксваген”.
Сепак, разговорите со засегнатите влади сè уште не се завршени. “Преговорите во моментов се одвиваат во Бугарија и во Турција”, рече извршниот директор на “Фолксваген”, Херберт Дејз, пред неколку дена на внатрешен деловен настан, но претходната одлука веќе беше донесена во корист на Турција.
Но, Дејз сака да ги задржи и другите опции. Конечната одлука ќе биде донесена во наредните недели, додека Надзорниот одбор, исто така, одигрува одлучувачка улога. Пред летната пауза во главната фабрика во Волфсбург, која започнува во средината на јули, мора да има конечна одлука. Дејз беше минатата недела во Турција на разговори, потврдуваат извори од деловната заедница.
Во последниве години, Фолксваген изгради многу нови фабрики – вклучувајќи и во Кина, чија влада редовно ги крши демократските принципи. Значи, управата на Фолксваген се навикнува да прави деликатни одлуки. Сепак, многу менаџери не гледаат добро на Турција. “Не знаеме кој сакаме да го испратиме ако турскиот претседател одлучи да дојде на отворањето на новата фабрика”, рече висок извршен директор.
Како што многу европски корпорации ги одлагаат своите инвестиции во Турција поради контроверзниот претседател Реџеп Тајип Ердоган, одлуката во корист на земјата може да се користи во популистички цели, објаснува менаџерот за Ханделсблат. Затоа Фолксваген, исто така, разговараше за ризикот од повеќе аспекти. Веројатно ќе има критики, но на крајот рамковните услови се во корист на Турција, објаснува тој.
Колку е голема дилемата, покажува Стефан Вајл – премиерот на Долна Саксонија и член на Надзорниот одбор на VW кој неодамна беше принуден да ја брани Турција како место за инвестирање. На прашањето на новинарите, неодамна рече дека понатамошните економски врски меѓу Германија и Турција би биле позитивни. Иако не можеше да коментира за можните решенија, “општо е позитивно ако меѓудржавните односи се зајакнат дури и во тешки времиња”, рече политичарот на СПД на генералното собрание. овој тежок момент нема да не одврати од нивната земја “, рече тој.
Иако премиерот Вејл не ги коментира плановите на WV, јасно е зад одлуката. Ако предлогот за изградба на нова фабрика во Турција се гласа во Надзорниот одбор, тогаш Долна Саксонија ќе даде согласност. Така, шефот на VW Deace не само што ќе има втор најголем акционер, туку и силен политички актер.
Извори од Волфсбург додаваат дека можната инвестициона одлука за Турција ќе биде договорена со федералната влада во Берлин. Во принцип, немаше приговор за изградбата на нова фабрика за автомобили таму. Таквата инвестиција може исто така да има позитивен ефект врз политичките лидери во Турција.
Шефот на државата Ердоган намерно се повлече од преговорите. Причината: Претседателот беше во предизборна кампања од почетокот на годината. Исто така во недела се важни избори за градоначалник на Истанбул. Преговарачите појаснуваат дека одлуката за локацијата на VW не треба да се политизира.
Наместо тоа, две или три нивоа од политичарите на Ердоган преговараат за најголемата единствена инвестиција од Германија во Турција со децении. Тимот е предводен од Арда Ермут, претседател на турската агенција за инвестиции. Во разговорот со Ханделсблат, тој признава дека Турција од неодамна не функционира добро. “Ние не сме доволно спремни да одговориме на загриженоста на германските инвеститори”, рече тој.
Ердоган може да ја користи одлуката на Фолксваген за или против Турција во изборната кампања. Ова треба да се спречи по секоја цена сметаа инвеститорите. Но, Ердоган не го споменува VW ниту еднаш во изборната кампања. Претседателската канцеларија не коментира за нејзиното можно учество во преговарачкиот процес.
Политиката е, секако, најчувствителна тема во ова решение за локацијата на фабриката. Но, за компанијата ова не е единствениот одлучувачки фактор. Тоа се инвестиции, употреба на постоечки фабрики и работни места. Затоа, Советот за работни односи првично се спротивстави на изградбата на нова фабрика во Источна Европа. “Само во Германија имаме доволно капацитет за задоволување на повисоката побарувачка”, рече претставник на вработените.
Тоа би било изводливо, но Дејз планира да ги намали трошоците. Во Германија, вели тој, платите се премногу високи.
Освен трошоците за работна сила и финансирањето на проектот за изградба на фабриката, друг аспект зборува во корист на земјата на Босфор: Турција е важен пазар за продажба на Volkswagen Passat. “Турската влада, исто така, може да има корист од фактот дека Пасат се користи од многу владини агенции како сервисен автомобил”, се вели во извештајот на компанијата во Волфсбург.
Ова ќе биде важен аргумент за турскиот предлог. Сепак, компанијата не сака да коментира дали е донесена прелиминарна одлука. Можностите ќе бидат дополнително истражени, рече портпаролот на Волфсбург.
Неодамна, генералниот директор на “Порше”, Оливер Блум, исто така, ја коментираше важноста на Турција како продажен пазар. Генерално, Турција е многу голем пазар со 80 милиони жители и е важен за Фолксваген во Европа. Во исто време, во рамките на целиот концерн и одборот на директори, менаџерот е одговорен за производството, а со тоа и за новата фабрика на VW. “Без разлика каде ќе градиме нова фабрика, тоа е секогаш долгорочно решение за следните 30 до 40 години”, додаде тој во интервју за Ханделсблат.
Новата фабрика може да се направи првенствено за брендот VW и Skoda. Менаџментот околу извршниот директор Дејз би претпочитал да го изгради спортски џип таму, но лидерот на синдикатот Бернд Остерло експлицитно го отфрлил планот. Тој се плашел дека SUV ќе бидат извезени во Централна Европа по поволни услови. Така, фабриките во Волфсбург и на други места во Германија ќе ги загубат своите силни позиции.
Првиот модел во новата фабрика би можел да биде VW Passat. Сегашната фабрика за производство во Емден ќе биде модернизирана за производство на електрични возила до 2022 година. Истовремено, се чини дека Škoda Superb исто така ќе се произведува во Турција. Двата автомобили се базираат на иста платформа и можат да се произведуваат поефикасно, соопшти групата.
Одборот го омекна Остерло, кој се закани со блокадата. Тој се плаши од трансферот на модели од германските фабрики во Источна Европа. Овој ризик веќе не е на агендата, велат лица запознаени со проблематиката.