Прашањето што често се поставува од појавата на пандемијата КОВИД-19 е дали новата криза и се заканува на светската економија и е неспоредливо полоша од онаа во 2008 година. Овој пат како поттикнувач за огромен раст на долгот, сосема е сигурно дека ќе го видиме многу наскоро.

Економски и финансиски консултант и еден од авторите на порталот за макроекономија (http://www.makroekonomija.org), Драгован Миличевиќ изјави дека централните банки на глобално ниво испумпале огромна сума на нови пари со цел да се надминат последиците од пандемијата, долгот се зголеми и на ниво на државата и финансискиот сектор и во т.н нефинансиски сектор, економски сектор.

„Овој пат, фокусот ќе биде на движењето на долгот на економијата или компаниите, односно компаниите. Имено, вкупниот долг на компаниите во 2020 година имаше речиси експоненцијален раст (видете ја сликата), како што е прикажано од табелата од страницата „Статисте“. Долгот на компаниите достигна неверојатни 81.000 милијарди долари на крајот на третиот квартал од 2020 година. Големината на долгот најдобро го покажува споредбата со остварената добивка на 543 најголема светска компанија од листата на Форбс кога банките и осигурителните компании се исклучени. Добивката на овие компании во 2020 година изнесува „само“ 1627,55 милијарди долари, или речиси 50 пати помала од вкупниот долгорочен и краткорочен долг. „Кога ќе ја погледнете вкупната продажба на анализираните 543 компании, ќе ги добиете податоците дека вкупната продажба била„ само “24.281,9 милијарди или повеќе од 3 пати помала од вкупниот долг“, вели Миличевиќ.

 

Тој додава дека во една неодамнешна студија која го истражуваше бизнисот на 900 компании, беше утврдено дека Фолксваген, со долг од 192 милијарди долари, е на прво место меѓу најзадолжените компании во светот.

„Ова значи дека оваа компанија има повеќе долгови отколку земји како Јужна Африка (180,1 милијарди долари) и Унгарија (101,9 милијарди долари). Фолксваген не е сам меѓу производителите на автомобили кога станува збор за големи долгови. Всушност, друг германски производител на автомобили, Дајмлер, е трета најзадолжена компанија во светот со долг од 151 милијарди долари. Тојота не заостанува со 138 милијарди долари долг, Форд со 122 милијарди долари и БМВ со 114 милијарди долари долг. Од 10 -те најзадолжени компании во светот, дури пет се производители на автомобили “, нагласува Миличевиќ.

Список на 10 најзадолжени компании во светот:

Фолксваген – 192 милијарди
AT&T – 176 милијарди
Дајмлер – 151 милијарди
Тојота – 138 милијарди
Групацијата Софтбанк – 135 милијарди
Верзион – 129 милијарди
Форд – 122 милијарди
БМВ – 114 милијарди
Comcast Corporation – 104 милијарди
Anheuser -Busch – 96 милијарди
Според него, листата на најзадолжени американски компании е исто така „импресивна“, иако, додава тој, податоците од крајот на 2019 година, сосема е сигурно, вели тој, дека пандемијата дополнително го засили растот на заемите на компаниите .(Податоци земени од страницата https://wolfstreet.com/2019/07/26/the-most-indebted-companies-in-america/)

„Со оглед дека спектарот на инфлација веќе се заканува, пред се преку енормниот пораст на цените на металите и основните земјоделски култури, тоа не е неочекувана верижна реакција. Огромната сума пари ќе предизвика рамнотежата на пазарот преку понудата на реалниот сектор на стоки и услуги да не се оствари на краток рок. Растот на инфлацијата, како контра мерка или одговор, првенствено ќе го одреди растот на каматните стапки. Ова сценарио значи големо зголемување на долговите и зголемување на распределбата на каматата “, наведува тој.

Тој вели дека прашањето е колку компании ќе банкротираат или ќе го намалат својот бизнис и колку ќе се зголеми невработеноста, и потсетува дека „докторот на катастрофи“, како што популарно се нарекува Нуриел Рубини, предвидува „пандемија“ на банкроти, економски колапс и невидена рецесија.

Не е тешко да се претпостави дека растот на каматните стапки во просек за 3 проценти (цената на капиталот беше скоро симболична минатата и оваа година), што е со цел да се одбрани од пониската инфлација, ќе го зголеми годишниот износ на задолжување за уште 2.500 милијарди или практично 1/3 над вкупниот остварениот светски профит. Друга негативна последица од „парите од хеликоптери“ и лесното задолжување со симболични каматни стапки е занемарувањето на концептот за зајакнување или зголемување на обртниот капитал во компаниите. Исто така, не треба да се нагласува дека спектарот на инфлација ќе ги принуди сите централни банки да ја ревидираат својата политика за понуда на пари и каматни стапки. Помалку развиените земји во кои цената на капиталот е значително повисока ќе имаат дополнителен проблем, имајќи предвид дека нивните каматни стапки ќе бидат прилагодени со додавање дополнителна премија на основните каматни стапки на светските пазари на пари “, заклучува Миличевиќ.