Извештајот за конкурентноста на ЕУ, кој го претстави поранешниот претседател на ЕЦБ, Марио Драги, а за кој ќе расправа и Европскиот парламент, ја истакнува итната потреба од зголемување на продуктивноста и зајакнување на инвестициите- пишува Сее.биз.
Драги повика на големи инвестиции од 750 до 800 милијарди евра годишно. Според Марко Јаклич, професор на Економскиот факултет на Универзитетот во Љубљана, инвестициите во инфраструктурата за паметна мобилност, во производството и дистрибуцијата на електрична енергија и здравствената инфраструктура дефинитивно и се потребни на Европа и секоја членка има свои потреби за инвестирање, но проблем е финансирањето. Како што забележува Драги, заедничкото задолжување на ЕУ треба да се активира за да се реализираат амбициите на ЕУ во областа на дигиталната и зелената трансформација.
Европа беше способна за заедничко задолжување додека се справуваше со кризата со Ковид, но повеќето земји, вклучително и Германија, се силно против тоа, рече Јаклиќ за СТА.
„Јас сум доста скептичен, сигурно има економски причини за заеднички инвестиции и финансирање, но не сум сигурен дека се уште има политичка зрелост. Позитивно ќе бидам изненаден доколку новата Европска комисија покаже дека е способна да ги убеди земјите-членки, барем некои клучни, како што е Германија, дека е неопходно тоа да се направи“, рече Јаклиќ.
„Европа ја загуби својата извозна конкурентност на трети пазари, главните производители на зелени технологии се од Азија, особено Кина. Кина исто така го промовира развојот на вистинските технологии и големината на пазарот, а суровоста на пазарната борба на домашниот пазар ги зајакнува кинеските компании да бидат успешни и на другите пазари“, напиша Бојан Иванц, главен економист на Комората на Комерција на Словенија (ГЗС), за СТА.
Меѓу причините за заостанување, Иванц наведува дека во Европа стабилноста на општествениот систем е многу важна политичка цел, која е подредена на стремежот кон конкурентност. Европа не е за вакви флуктуации на пазарот на трудот. Како што додава, главна тема во медиумите е постоењето на работни места во фабриките кои Фолксваген треба да ги затвори.
„Со оглед на недостатокот на вработени во Европа, содржински ова воопшто не е предизвик. „Треба повеќе да се фокусираме на тоа какви нови работни места ќе понуди трансформираниот Фолксваген“, вели Иванц.
Тој забележува дека клучниот проблем не е недостатокот на иновации, туку нивното пренесување на пазарот.
„Извештајот не е идеален рецепт за секоја земја, но е доста добар рецепт за поттикнување на развојот на европските мултинационални компании, со кои би било полесно да се справиме во пазарната битка со американските и азиските конкуренти“, убеден е Иванц.
Драги предупредува дека на Европа и треба индустриска стратегија, но жали што не може да се координира.
„Ако ги погледнеме последните 15 години, Европа е далеку зад САД во однос на растот на продуктивноста, вели Јаклич.
И двајцата економисти ја наведуваат пониската цена на енергијата во САД, како и даночната политика и доминацијата на дигиталните технологии, меѓу причините за подобрата конкурентна позиција на САД.