Кина извезува евтина есенција од ванила во Европа додека Европската унија размислува за казни. Производителите на храна претпочитаат да не ја коментираат ситуацијата засега, пренесува германскиот веб-сајт „Wirtschaftsvohe“.
Ванилата се користи во кондиторски производи, парфимерија и во прехранбената индустрија. Додава вкус и арома на колачи, бисквити, пудинзи, па дури и варено вино. Дизајнерите на вкус знаат дека ванилата е многу популарна.
Оваа ситуација претставува предизвик за прехранбениот сектор и производителите на стоки за широка потрошувачка, бидејќи вистинската ванила е ретка и бара труд за одгледување, што ја прави скапа. Околу 80% од светското производство на ванила доаѓа од островот Мадагаскар, каде годишно се собираат околу 8.000 тони мешунки, од кои се извлекуваат само 160 тони ванилин, главниот ароматичен. Глобалната побарувачка е околу 15.000 тони, што значи дека природното производство не може да ја задоволи побарувачката на пазарот.
Поради оваа причина, индустријата се потпира на синтетички произведен ванилин – тоа е единствената арома супстанција што се произведува во толку големи количини. Аромата често се произведува од сурова нафта и нејзината цена од 20 евра за килограм е приближно 600 пати пониска од цената на природниот зачин.
Вештачката алтернатива главно се произведува во Кина. Минатата година кинеските компании извезоа ванилин во вредност од околу 211 милиони долари, што е речиси половина од светскиот извоз.
Голем дел од овој ванилин беше доставен во Германија, која минатата година увезе над 70 отсто од потребите од Кина, а трендот продолжува.
Причината е што производителот на вкус и арома Symrise го оставил производството на ванилин во Германија пред многу години. Белгиската хемиска компанија Syensqo, која порано произведуваше синтетички и природен ванилин во Франција, престана да произведува синтетички ванилин во мај оваа година и сега се фокусира на природен.
Кинеската конкуренција се покажува како се поголем проблем за европските производители. Кинезите го нудат својот ванилин по цени кои значително го намалуваат локалниот пазар. Постојат сомнежи дека Кина го субвенционира производството на локални компании за да може да ги понуди своите производи на светската сцена по дампинг цени. Поради ова „Сијанско“ поднесе жалба до Европската комисија.
Според документот на ЕУ кој го потврдува започнувањето на антидампинг истраги, евтиниот ванилин од Кина има негативно влијание врз продажбата, нивото на цените и пазарот на ЕУ, што доведува до силни негативности врз финансиската состојба на локалните компании. Истиот проблем е забележан и во САД, каде што се водат истраги за сличен случај.
Закана од покачување на цените
Оваа жалба може да има реални последици. Европската комисија има рок до 23 јули да одлучи за санкциите, а прелиминарните давачки би можеле да бидат воведени веќе во јануари. Доколку ЕК пресуди во корист на антидампинг мерки, тие веројатно ќе бидат околу 45 проценти.
На пример, производителот Oetker изјави дека моментално се потпира на ванилин од Кина.
Воведените ограничувања на увозот, како резултат на антидампинг процедурата, ќе ги зголемат цените, признава портпаролот на компанијата. Швајцарската компанија Nestlé и производителот на вкусови Simrise, која сега е зависна од залихите на ванилин, одбија да коментираат.
Заканата од нови царини ги става прехранбените компании во тешка ситуација. Тарифите очигледно се против нивните интереси бидејќи ја зголемуваат цената на суровините. Сепак, малкумина се подготвени да го изразат своето незадоволство бидејќи не сакаат да привлечат внимание на употребата на вештачка ванила во нивните производи.
Производителите не сакаат да признаат дека нивните производи не содржат вистинска ванила, претпочитајќи клиентите да мислат дека нивните производи содржат природен зачин. Затоа, органите за заштита на потрошувачите често предупредуваат на погрешни комерцијални практики.
„Дури и да не е дозволено, секогаш има производи на кои на пакувањето пишува „ванила“ или на кои има мешунки, но производи без вистинска ванила“, одговори Армин Валет од Центарот за советување потрошувачи во Хамбург.
Многу производители на храна одат уште подалеку: ги додаваат црните семиња извлечени од мешунките од ванила во сладолед, јогурт и пудинг. Иако овие семиња немаат арома, тие даваат визуелен впечаток на природна ванила, додека аромата всушност доаѓа од синтетички есенции.