Испораката има клучна улога во светската економија – и таа е многу загадува. Поточно, во почетокот на 2020 година ќе стапат во сила одредби што ќе ги чинат многу компаниите за превоз – можеби трилион долари.

Ако парите се гориво на економијата, тогаш бродовите се најважното возило на светската трговија. Според Меѓународната поморска организација (ММО), повеќе од 90 проценти од светската трговија е со поморски превоз, тело на ООН одговорно за регулирање на навигацијата. Тој е најевтин, но исто така и најеколошки деструктивен начин за транспорт на стоки и суровини низ целиот свет.

Според студијата од 2014 година од страна на ММО за стакленички гасови, секторот за поморски транспорт испушта околу 940 милиони тони јаглерод диоксид годишно, што е околу 2,5 проценти од глобалните емисии.

Но, постои уште еден голем проблем со животната средина што го создава индустријата, а тоа е количината на опасен сулфур диоксид (SO2) содржан во издувните гасови. Поради употребата на ефтино гориво што содржи сулфур, бродовите учествуваат со 13% од глобалните емисии на SO2.

Затоа новите регулативи за ограничување на емисиите на поморскиот транспорт, кои стапуваат во сила во 2020 година, би можеле драстично да влијаат на оваа особено валкана индустрија.

Ефектот не само што ќе биде еколошки: како резултат на придружните трошоци и обемот на зависноста на компанијата од поморскиот транспорт, последиците може да ги почувствува целата глобална економија.

Донесете нов свет

Од 1 јануари бродовите треба да ги намалат емисиите на SO2 за повеќе од 80 проценти според новите правила на ММО. Постојат голем број на опции за ова: од инсталацијата на технологија на која не е потребен сулфур до целосно напуштање на сурова нафта.

Но, без оглед на кој пат се наоѓа, поморската индустрија на крајот ќе се соочи со огромни трошоци.

Во мај, менаџер во американската компанија за испорака „Star Bulk Careiers“ изјави за „Фајненшал тајмс“ дека инсталирањето на прочистувач на издувни гасови на 100 бродови го чинело 170 милиони долари.

Според новата студија на Провинциската банка на Баден-Виртемберг (LBBW), поморските регулативи финансиски ќе ја оптоваруваат целата глобална економија. Пер-Ола Хелгрен, еден од авторите на студијата, стравува дека глобалниот економски раст во 2020 година би можел да биде „забележително помал“, бидејќи техничките интервенции на моторите на постарите бродови се скапи и многу превозни компании не се доволно подготвени за нови давачки.

Хелгрен известува дека комбинацијата на повисоки трошоци за транспорт, истовремено намалувајќи го капацитетот, ќе создаде неповолно глобално економско опкружување и веќе претрпе штета од трговскиот спор САД-Кина и другите трговски конфликти.

Енергетската консултантска фирма S&P спроведе студија во која се проценува дека трошоците за промена на правилата за испорака се проценуваат на 1 трилион долари во текот на првите пет години.

Висока цена на техничката интервенција

Новиот лимит на емисија на SO2 од 2020 година е дел од главната иницијатива на ММО насочена кон намалување на емисиите за најмалку 50 проценти до 2050 година во испорака – во споредба со бројките од 2008 година.

Сепак, претстојната мерка се однесува само на емисијата на сулфур диоксид. Сè уште нема ефективни мерки за намалување на јаглеродот – тие се потешки за спроведување. Треба да се додаде дека многу компании за испорака не се подготвени за промените, иако тие се најавувани со години.

Бродовите користат најнечиста нафта, онаа што останува откако производите со повисок квалитет како што е бензинот се извлечени од рафинериите.

Загриженоста кај најголемиот светски превозник на контејнери „Маерск“ е скромна, токму заради нивната заштеда во употребата на гориво со голема количина сулфур. Данската фирма проценува дека префрлањето на почисти горива ќе чини ја 2 милијарди долари годишно.

Сега се поставува прашањето: колку од трошоците ќе им пренесат компаниите на своите клиенти?

Нерешен проблем

Сулфур диоксидот се проценува дека содржи концентрација на сулфур што е повеќе од 3.500 пати поголема од онаа во дизел горивото што го предизвика скандалот со Фолксваген. Емисиите на сулфур диоксид, азотниот диоксид и јаглерод диоксид и фината прашина стабилно се зголемуваат. Тие се сметаат за особено опасни за здравјето на луѓето, особено за жителите на поголемите пристанишни градови.

Студијата објавена во списанието Најер во 2018 година покажува дека загадувањето на воздухот предизвикано од бродовите доведува до 400.000 смртни случаи годишно, од тумори до срцеви заболувања и крвни садови.

Истражувањата покажаа дека зголемувањето на употребата на горива со малку сулфур може да го намали бројот на смртни случаи за третина. Студијата исто така објави дека 200 најголеми бродови во светот произведуваат иста количина сулфур како и сите автомобили во светот.

На сите им е јасно дека треба да се стори нешто, а времето за тоа е истекува.

 

Забрането превземање на содржината без претходна согласност од редакцијата на БанкоМетар.мк