Глобалниот недостиг на компјутерски чипови ги принуди производителите на автомобили да го намалат производството, а на продажните места има помалку возила.
Ова се случува токму кога смирувањето на пандемијата ја стимулира побарувачката на купувачите на возила.
Затоа автомобилите сега стануваат поскапи во САД, а просечната продажна цена на новите достигнува 40 000 долари, што е скоро 10 проценти повеќе отколку во 2019 година, пред пандемијата.
Така, зголемувањето на цените на автомобилите придонесе за скок на минатиот месец на потрошувачките цени во САД, објави владата во средата. Рекордниот пораст на цените на половните возила всушност претставуваше околу една третина од вкупниот раст на потрошувачките цени во април, кога беше забележан најсилниот месечен пораст во повеќе од една деценија.
Форд очекува да произведе само половина од вообичаениот број на возила од сега до јуни. ГМ и други прибегнаа кон стопирање на производството на некои поевтини модели и пренасочување на компјутерските чипови кон камиони и големи џипови, кои се многу профитабилни во Америка. Водечките производители на автомобили предупредуваат дека заработката им опаѓа и покрај тоа.
Недостатокот на возила и скокот на цените може да се пронајдат во ерупцијата на вирусот корона пред 14 месеци. Со ширењето на вирусот, фабриките за автомобили се затворија неколку месеци. Со милиони луѓе кои работат од дома, побарувачката за лаптопи и монитори доведе до тоа производителите на полупроводници-чипови да се префрлат од автомобилите на таа електроника.
Наскоро, сепак, побрзото економско закрепнување од очекуваното ја зголеми побарувачката за возила, а авто-погоните се обидоа да го продолжат производството во целост. Сепак, производителите на чипови не можеа да одговорат доволно брзо.
Сега, како што продолжува недостигот на чипови, недостатокот на нови возила се влошува, а аналитичарите не предвидуваат враќање во нормала пред следната година.
Досега, сепак, производителите на автомобили остварија големи профити дури и со посни акции, најмногу затоа што многу купувачи беа подготвени да платат повеќе за да го добијат она што го сакаат. Сметајќи на владините стимулации во САД и наплатата на даноците, Американците во април купија околу 1,5 милиони нови возила. Тоа би биле 18,5 милиони годишно, што е највисока ваква стапка од 2005 година.
„Исто е како со тоалетна хартија пред една година, сите брзаат да купат автомобил“, рече Мишел Кребс, извршен аналитичар за Кокс Аутомотив.
Истражувањето на компанијата специјализирана за продажна помош на Кокс Аутомотив сугерира дека 63 проценти од потенцијалните купувачи нема да се предадат дури и со повисоки цени и оскуден избор на возила.
И снабдувањето со возила се намалува: минатиот месец, вкупниот залихи на нови автомобили во САД падна за 42 проценти во споредба со минатата година, на 1,9 милиони. Доволно е за само 33 дена продажба по моменталната стапка, додека минатата година акциите во просек беа 121 дена од продажбата, вели Кокс. Во исто време, попустите на цените паднаа за пет проценти само од март до април оваа година и се за 25 проценти пониски од пред една година, во просек по 3.239 американски долари по возило.
Во исто време, цената на користените автомобили скока: популарниот дизел-камион „Шеви Силверадо“ од 2020 година со 21 000 километри користени чинеше 61 000 долари во март, а сега се продава од 68 000 до 70 000, додека истиот модел од 2011 година, кој надмина 178.000 милји, понуди за 13.995 американски долари, што е далеку повисока цена отколку пред неколку месеци.
Со оглед на недостатокот на снабдување, скоро сите очекуваат дека продажбата на нови возила наскоро ќе падне, а тоа дополнително би го зголемило веќе оскудното снабдување со користени возила. Аналитичарите велат дека затоа би било паметно да се одложи секое купување најмалку една година додека не се смири пазарот.
Недостаток на пандемија и чип, исто така, предизвика недостиг на изнајмени автомобили, што драматично ги зголеми цените за изнајмување автомобили и предизвика долго чекање додека луѓето не започнат повторно да патуваат. Компаниите за изнајмување имаа проблеми со набавка на нови автомобили бидејќи автомобилските компании ја пренасочуваа продажбата кон индивидуални потрошувачи, што е попрофитабилно од масовната продажба на возила на компаниите. Покрај тоа, поголемата побарувачка испрати некои компании за изнајмување на пазарот на половни автомобили да најдат возила таму.
Секогаш кога ќе заврши недостигот на автомобили, ГМ, Форд и други велат дека ќе ги променат деловните модели за да немаат големи залихи. ГМ размислува да формира регионални дистрибутивни центри кои би можеле да испраќаат возила до дилерите за само неколку дена. Извршниот директор на Форд, Jimим Фарли зборуваше за воведување брза испорака по нарачки во фабрика. Двете компании се надеваат дека ќе ја намалат каматата што ја плаќаат на големи акции и дека ќе успеат да не дадат големи попусти на цената што е вообичаена во САД.