Патот на Северното Море може да биде алтернатива за испорака на стоки и енергетски производи во Азија и особено во Кина, Јапонија и Јужна Кореја

Додека стотици бродови и танкери беа запрени заради блокадата на Суецкиот канал, Русија ја потсети Европа на придобивките и долгорочниот потенцијал на алтернативната северна морска рута до Азија по должината на нејзиниот брег на Арктикот, каде ширината и длабочината на бродот не се важни.

Минатата година 33 милиони тони товар беа пренесени преку северната морска рута, додека 3 милиони тони товар се превезуваа дневно по Суецкиот канал, кој беше блокиран цела недела поради заглавениот брод со контејнери. Сепак, со оглед на растечкиот обем на трговија, појавата на дополнителни, кратки рути за испорака на стоки е неизбежна, коментира руското Министерство за енергетика, цитирано од ФТ.

„Северниот морски пат … има голем потенцијал за проширување на обемот на товарен транспорт, што овозможува значително намалување на времетраењето на транспортот на стоки од Азија до Европа“, рече агенцијата.

Иако навигацијата во текот на целата година не се очекува до 2025-2030 година и остануваат климатски ризици, „Росатом“, руската државна нуклеарна корпорација и органот за северната морска рута, очекува зголемена побарувачка за трасата по инцидентот со Суецкиот канал.

„Развојот на патот во Северното Море ги попречува логистичките ризици и ја прави глобалната трговија поодржлива. „Несомнено, азиските земји како Кина, Јапонија и Јужна Кореја ќе го земат предвид блокирањето на Суецкиот канал во нивните долгорочни стратешки планови“, рече Владимир Панов, специјален претставник на „Архтик“ на Росатом, цитиран од „Интерфакс“.

„Ситуацијата е позитивна за руските компании и економијата од повеќе причини. Ова го вклучува фактот дека, на долг рок, сегашните околности служат како силен аргумент во корист на користење на Северноморскиот пат како алтернатива на Суецкиот канал “, рече Ана Бутко, аналитичар за нафта и гас во Атон, московско – базирана брокерска фирма.

Побарувачката за железнички товари во Русија веќе се зголемува, а последните денови резервирањата за Трансибирските железници се множат, коментираше за медиумите од руската товарна компанија ТрансКонтејнер.

Москва исто така не губи време, потсетувајќи ги светските енергетски пазари дека обезбедува непречено снабдување со нафта и гас. „Уникатната географска положба на Русија и дава природна предност на енергетскиот пазар во однос на пристапот до клучните потрошувачки пазари, како и брзината на снабдување со енергетски производи“, соопшти руското Министерство за енергетика.

Агенцијата исто така ја нагласува веродостојноста на нејзината обемна мрежа на нафтоводи и гасоводи до Европа, Турција и Кина, како и нејзините конкурентни трошоци за снабдување.

Што се однесува до нафтата, блокадата на Суец не само што нема значителен ефект врз извозот на Русија, бидејќи каналот не е главна рута за овие товари, но исто така може да го зголеми притисокот врз зголемувањето на цената на репер-нафтата на Урал, како и на цените на бензинот во Европа, вели Бутко.

Пазарот на гас нуди уште поголем раст. Катар, еден од најголемите светски производители на течен природен гас, испраќа во просек пет товари со LNG преку каналот Суец секоја недела, со 500.000 тони заглавени во Суецскиот залив. Русија може лесно да го надомести обемот, изјавува консултантската фирма „Ристад енерџи“.

„Гледајќи кој има најголема корист од моменталната состојба, Русија е дефинитивно земјата што не би сакала брзо решавање на проблемот“, рече Карлос Торес Дијаз, раководител на пазарите за гас и електрична енергија во Ристад.

Блокирањето на каналот може да послужи и како адут на рускиот гасовод „Северен поток 2“. Контроверзниот проект, кој ќе пренесува гас директно од Русија во Европа преку Балтичкото Море за да се избегне Украина, беше одложен за две години под силен притисок на САД.

Сепак, Русија е барем малку погодена од блокадата на Суецкиот канал. Постојат 2,5 милиони барели руска нафта кои чекаат да продолжат со патувањето преку каналот до клиентите во Азија. Неколку празни резервоари за течен природен гас што ги користи Новатек, најголемиот руски производител на течен природен гас, исто така се блокирани.

На долг рок, Москва се потпира на бродските компании и купувачите на енергија да се обратат до Русија за алтернативи. „Тековната виша сила го потврдува постојано докажаниот факт дека диверзификацијата и постоењето на многу алтернативи се позитивни за светската економија“, заклучи Бутко.