Мекиот, сребрено-бел алкален метал, како што изгледа литиумот, привлекува големо внимание во последните месеци, не само во Србија, туку и во Европа и светот. Литиумот отвори не само еколошки, туку и сериозни финансиски прашања, како во Србија, така и во целиот свет, каде што со години се води борба околу еколошката оправданост на рударството. Ова е уште повеќе важно ако се знае дека литиумот се користи во индустријата за производство на батерии за мобилни телефони и електрични автомобили.
Истражувањето „Потенцијалите на литиумот во Србија и земјите од ЕУ“ покажува дека литиумот на Јадар е на врвот на листата на земји со очекувано годишно производство од 58.000 тони, што е 1,8 отсто од вкупното европско производство. Не само што е најмногу во Јадро, туку и најдобар по квалитет, а со неговото производство би се покрила потребата од 1,1 милион електрични автомобили, што е 17 отсто од побарувачката во Европската Унија. Србија е пред Франција, каде што годишното производство е 34.000 тони, што е околу 0,9 отсто од вкупното производство и Чешка, каде што годишното производство е 26.000 тони. Најмало производство има во Австрија, околу 8.800 тони или 0,6 отсто од европското производство, анализира Политика. Србија, инаку, ги има 12-те најголеми познати извори на литиум во светот.
Истражувањата покажуваат дека доколку во Јадар би се ископувала само руда, годишната заработка би била околу 695 милиони евра. Додека во случај на поврзување со производство на батерии, тој приход би се зголемил на околу 11,4 милијарди евра годишно. Екологистите не се единствените во Србија кои се против овој проект.
Поголемиот дел од земјите кои започнаа со обработка, наидоа на отпор. Во Португалија, проблемот настана кога историските рурални заедници мораа да се иселат. На пример, најголемото наоѓалиште на литиум во карпата Чиновец, Чешка го прогласи за стратешко значење, што обезбедува повеќе пари од европските фондови.
Во Европа во моментов се во различни фази на развојни проекти поврзани со експлоатација на литиум од Шпанија, Португалија, Финска, Франција, Австрија, Чешка, Германија до нашата земја.