Тие доаѓаат главно од Кина, како и од Русија и Азербејџан
Србија планира да позајми милијарди евра од Кина и други земји во следните години за финансирање на инвестициите во регионалните проекти, изјави српската министерка за инфраструктура, Зорана Михајловиќ, за Ројтерс.
Кина ја смета Србија и другите балкански земји за еден дел од својата амбициозна иницијатива “Еден појас, едно време” за отворање трговски односи за кинеските компании.
Во текот на изминатите десет години, Пекинг инвестираше милијарди долари на Балканот, главно преку кинески банки и железнички, патни и енергетски компании.
Србија сака да влезе во Европската унија, но за таа цел треба да ги зајакне своите економски врски со соседите, вклучувајќи ги и поранешните југословенски републики, од кои повеќето и се непријатели за крвопролевањето од 90-тите.
Досега, балканската земја привлече проекти вредни вкупно 14,5 милијарди евра (16,3 милијарди долари), меѓу кои и од Кина и од Русија, рече Михајловиќ во интервју за Ројтерс. “Инвестициите од Кина во инфраструктурата … вредат скоро пет милијарди евра (5,62 милијарди долари)”, додаде таа.
Српската влада се надева дека инфраструктурните договори ќе обезбедат поттик за економијата на земјата. ММФ и Српската централна банка очекуваат економијата оваа година да порасне за 3,5%, што е намалување од 4,4% претходната година и околу 4% од 2020 до 2022 година
“Државата треба да отпочне нови инвестиции ако сака одржлив економски раст или ние може да имаме големи проблеми”, рече Михајлович, кој е, исто така, заменик-премиер во канцеларијата на Ана Барнабиќ.
За да се постигне ова, Белград планира да инвестира до 8 милијарди евра во среднорочната инфраструктура, главно преку договори финансирани од Кина, како и од Русија, Турција и Азербејџан, во рамките на поширок план за развој во вредност од десет милијарди евра, објавен од претседателот Александар Вучиќ минатиот месец.
Михајловиќ рече дека Белград се обидува да обезбеди договор вреден 400 милиони евра со Русија за обнова на железничката врска со пристаништето Адриатик Бар во соседна Црна Гора. Србија, исто така, планира да инвестира 150 милиони евра од Русија во новиот центар за контрола на железничкиот сообраќај.
Турските претпријатија ќе градат спој со соседна Босна и Херцеговина, а главниот пат кон западна Србија ќе биде изграден од страна на азербејџанската компанија AzVirt во договор вреден 370 милиони евра, додаде Михајловиќ.
Белград сака да ја врати главната железничка линија кон Македонија на југ, рече таа. “Проектната документација во моментов е подготвена од China Road and Bridge Corporation (CRBC) … Се проценува дека целиот проект вреди околу 600 милиони евра … и ќе видиме кој може да го направи тоа”, откри Михајлович.
Во последните десет години кинеските компании го купија единствениот рудник за бакар во Србија, фабрика за челик и инвестираа во производство на електрична енергија. Во 2017 година, Србија и Унгарија започнаа да градат железничка врска помеѓу Белград и Будимпешта.
Михајловиќ се обиде да ја отфрли загриженоста дека Србија би можела да акумулира прекумерен долг сличен на оној на Црна Гора, која зеде значителни заеми од Кина за изградба на својот автопат.
“Ние нема да почнеме ништо без да бидеме сигурни дека можеме да понудиме гаранции за тоа”, рече Михајловиќ.
Србија заврши во 2018 година со мал суфицит и планот за трошење во 2019 година предвидува дефицит од 0,5%. Вкупниот јавен долг на земјата на крајот на мај изнесуваше 51,8% од бруто домашниот производ.