Мислење на Блумберг – Претседателот Доналд Трамп отишол толку далеку што укажува на тоа дека поседува “волшебно стапче” кое може да создаде неочекувано робустен економски раст. Не знам за магично стапче. Но Трамп е во право за силната економија: Ова е вистински бум. И најголема закана за тоа е политичката агенда на претседателот.
Прво, даде кредит каде што треба. Силната економија не е само продолжување на долгорочните трендови, како што тврдат критичарите на претседателот. Пред изборите, непартиските експерти во најдобар случај предвидуваа низок раст, со една проценка што укажува на раст на БДП од околу 1,75 проценти до 2025 година.
Таквите предвидувања имаа смисла. Економијата требаше да се забави со закрепнувањето од Големата рецесија. Сепак, економијата не покажа знаци на забавување. Навистина, на пат е во согласност со ветувањата на претседателот, содржани во првиот буџет на администрацијата, за раст на БДП од 3 отсто и раст на работните места од 10 милиони во текот на осум години. (Поранешниот секретар за финансии Лари Самерс напиша дека буџетот е исто толку веројатен како “tooth fairies and ludicrous supply-side economics”.)
Растот на БДП во текот на годината маршираше нагоре од 1,3 отсто во вториот квартал на 2016 година на 2,9 отсто во вториот квартал од 2018 година и речиси сигурно ќе надмине 3 отсто во следниот квартал. Во меѓувреме, економијата додаде повеќе од 3,8 милиони работни места откако Трамп ја презеде функцијата, со проекција до 18,4 милиони нови работни места во текот на осум години.
Меѓутоа, кога станува збор за инвестициите, бројките покажуваат поинаква приказна. Истражувањата во спецификите на бумот, и опасностите од политиката на Трамп стануваат се појасни.
Табелата на најфреквентниот индикатор за деловно инвестирање на владата наспроти цената на нафтата, која достигна врв во јули 2014 година, нагло се намали во текот на 2015 година и се намали во јануари 2016 година:
На прв поглед, ова може да изгледа како добра вест за Белата куќа. Трамп трчаше на ветување за енергетска доминација и силна поддршка за нафтената и гасната индустрија. Бидејќи тој стана претседател, индустријата силно закрепна.
Експлозијата на производството на нафта и гас во Пермскиот басен не е ништо помалку феноменално и има потенцијал да ги преобликува пазарите. Меѓутоа, сè повеќе, производителите се соочуваат со тешкотии да го продаваат својот производ на пазарот. Изворот на тесните грла е двоен: недостаток на инфраструктура – главно нафтоводи – и недостиг на работна сила.
Цената на челик во единствен нафтовод може да достигне до стотици милиони, а тарифите на претседателот се зголемија за тој трошок. Сите понатамошни трговски ограничувања, вклучувајќи квоти или “купи американски” одредби, би можеле значително да ги зголемат трошоците, бидејќи некои од висококвалитетниот челик што се потребни за изградба не е направен во Америка.
Цевководи се проекции во милијарди долари, чија изводливост е чувствителна на нивниот 30-годишен поврат. Неизвесноста во трошоците за изградба ги прави наредните инвестиции помалку веројатни.
Постои и неизвесност за работниците. Индустријата за нафта и гас бара работници кои се подготвени да мигрираат на оддалечени локации за физички да бараат работа. Како што се стеснува пазарот на трудот, домашните работници се потешко можат да се најдат. Ова е двојно точно за постарите работници, многумина со здравствени проблеми, кои сè уште се борат да се вратат во работната сила.
Овие недостатоци би можеле да се ублажат преку зголемена имиграција. Но, администрацијата покажува мало интересирање да дозволи поголема законска имиграција, дури и кога ја разбранува илегалната имиграција. Ова го влошува недостатокот на работна сила, особено во граничните држави како Тексас.
Заедно, претседателските трговски и имиграциски политики се закануваат да го забават или задушат инвестицискиот бум што го води истражувањето на нафта и гас. Ако не е внимателен, неговите постапки можат да ги сменат трендовите на кои тој е толку заинтересиран.